sunnuntai 8. toukokuuta 2016

Reilun viikon kuulumiset

Vappuna lähdettiin Laukaaseen Hyyppäänvuorelle retkelle. Retkellä mukana oli tällä kertaa koirista vain Bella. Kiivettiin vuoren laelle, jossa ihailtiin maisemia ja itse napsin tietenkin valokuvia matkaan. Lopuksi käytiin vielä hieman kauempana polulla katsomassa isoa siirtolohkaretta, jonka jälkeen lähdettiin takaisin autolle. Bella kipsutteli osan matkaa vapaana, mutta jyrkänteellä otin sen kiinni, ettei se vaan saa päähänsä mennä liian lähelle reunaa. Ajettiin vielä grillaamaan toiseen paikkaan, jossa Bellakin sai osansa retkiherkuista.

Viikolla ei tehty mitään erityisempää. Yhtenä iltana käytiin Bellan kanssa puistossa leikkimässä, jolloin tehtiin namijälkeä, joka on Bellalle ihan uusi juttu. Koira kuitenkin hoksasi jutun ihan kiitettävästi ja käytti jopa nenäänsä kunnolla. Se hyvin harvoin käyttää nenäänsä etsimiseen, vaan lähinnä etsii katsellaan. Nytkin se yritti sitä, mutta pienet ruohikkoon piilotetut namit eivät katseella löytyneet, joten se luovutti siltä osalta.

Perjantaina oli jälleen agility. Tällä kertaa kaverini tuli kuvaamaan treenejä.
Opeteltiin jälleen pari uutta estettä ja aikaisemmin opeteltuja enemmän. Uusia esteitä olivat rengas, pussi ja pituuseste. Rengasta mentiin ihan maata vasten olevalla irtorenkaalla ja se olikin Bellalle helppo juttu. Myös pussi oli Bellalle helppo, kun vain piti kangasta hieman koholla. Pituuseste oli aluksi hankala ja Bella kiipesikin siitä ylitse. Lyhennettiin estettä, jonka jälkeen se sujui jo hyvin.
Vanhoista tutuista parannusta tuli erityisesti muurille, jonka ylitse Bella viimeksi kiipesi. Tällä kertaa se hyppäsi ylitse vauhdilla, vaikka esteessä oli palikatkin paikallaan. Myös putki parani ja Bella kipittikin jo hyvin pitkänki kaarella olevan putken.

Eilen lähdettiin kuuden aikaan Kickyn ja Bellan kanssa pitkälle lenkille kiertämään Soidenlampea. Lenkin mitaksi tuli yhteensä lähes kymmenen kilometriä kaikkine polulta poikkeamisineen. Koirat olivat lähes koko matkan vapaana, joten ne juoksivat itsensä aivan uuvuksiin.
Kummatkin käyttäytyivät tosi hyvin koko matkan. Ne pysyivät lähellä ja kuuntelivat tosi hyvin käskyjä. Edes vastaan tulleet ihmiset eivät häirinneet koirien keskittymistä. Vuosi sitten Bellalla oli tapana juosta vapaana aina ihmisten luokse, mutta nyt myös se pysyi hyvin mun vierellä, kun ohitettiin.